Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Ändrad dag för flygavgång, vilka rättigheter har jag?

Har bokat flygresa med retur efter en vecka. Ordinarie hemresa en lördag men blivit erbjuden hemresa fredag istället pga tidtabellsändring.  Vill inte acceptera ombokningen. Kan jag avboka och få tillbaka mina pengar?
Helena

Kommentarer

  • Hej Helena,

    Tack för att du kontaktat Konsument Europa!

    Du kan ha rätt att avboka och få återbetalt för den resan. För det fall att din flygning blivit inställd och ersatt med en tidigare flygning har du enligt förordningen om flygpassagerares rättigheter rätt att välja mellan ombokning eller återbetalning.

    Är endast ändrad till att gå en dag tidigare, men inte inställd, kan ert avtal anses vara oskäligt om flygbolaget inte ger någon rätt till återbetalning vid väsentliga ändringar.

    Med vänlig hälsning,
    Simon
  • Tack för snabbt svar!  har ännu inte hört från boknings-sajten AOB. Vill definitivt inte åka hem fredag utan lördag som planerat, det ställer ju till det med boende m.m. Vet att det går flyg lördag 09:10 från Catania. Borde dom inte erbjuda det istället?  För ca ett år sen bokade vi med Air Berlin, även då var det tidtabellsändring, vilket vi fick reda på 2 dagar efter bokningen. Vi fick vänta i Berlin i 7 timmar innan nästa flyg till destinationen gick.  Verkar som bolag och bokningssajter kan göra lite som dom vill. Vilket ansvar har bokningssajten i detta?
    Helena
  • Hej Helena,

    Bokningsförmedlares ansvar sträcker sig till frågor som rör själva förmedlingen. Detta innefattar oftast att du ska få en biljett skickad till dig och exempelvis att de skickar rätt uppgifter om dig till flygbolagen. Själva avtalet om transport med flyg har du ingått med flygbolaget, vilket oftast framgår av bokningsförmedlarens villkor. Så frågor rörande själva transporten (som exempelvis tidtabelländring) är flygbolagets ansvar.

    Med vänlig hälsning,
    Simon
  • Hej igen, har fått svar från AOB ang. ändrad flygresa  (från lördag 23/) till fredag 22/9)
    Man meddelar att jag kan boka av men får då betala en kostnad på 600sek per biljett. Har dom rätt att ta ut detta? Det är ju en tidtabellsändring det är fråga om och den rör sig om 24 timmar tidigareläggning av hemresan
    Helena
    Helena
  • Hej Helena,

    Vid avbokning har bokningsförmedlaren rätt att ta ut avbokningsavgifter i enlighet med de villkor ni ingått.

    I förordningen om flygpassagerares rättigheter framgår ingenting om avbokningsavgifter från bokningsförmedlaren. Det är flygbolaget som är ansvariga gentemot dig att återbetala din flygbiljett enligt förordningen. Frågan om bokningsförmedlaren trots detta har rätt att ta ut en administrativ avgift har, så vitt jag känner till, inte avgjorts. Möjligen skulle ett sådant villkor kunna klassas som oskäligt och kan prövas av Allmänna reklamationsnämnden.
    Simon
  • Hej Simon!
    Tack för snabbt svar. Jag har en fråga till. Enligt mail från AOB 2017-03-24 står det så här :

    "Hej! Flygbolaget har gjort tidtabellsändringar på er hemresa och ni måste bokas om.  Det finns tyvärr inte avgångar samma dag. Vi har tagit fram en ny resplan åt er för resa dagen före. Svara tillbaka så fort som möjligt om ni kan tänka er att resa enligt nedan:
    AZ7138S 22SEP CATANIA - BERLIN  1205  1445
    AB8066N 22SEP BERLIN - GÖTEBORG  1715  1830      
    Kontrollera tidtabell som har ändrats av flygbolaget: www.tripcase.com"


    Vi har kontrollerat Air Berlins hemsida och det finns en bokningsbar hemresa på lördag 23:e september tre timmar innan vår ursprungliga hemresetid. Detta har vi inte erbjudits av AOB och hade AOB erbjudit oss detta så hade vi givetvis accepterat detta trots att tiden var sämre för oss än den ursprungliga. Är det då rimligt att vi ska betala en hanteringsavgift på 600SEk per person (1800SEK eftersom vi är tre personer) om vi inte erbjuds denna hemresetid på lördag? (Vi har givetvis frågat AOB om detta också - vi har ännu inte fått något svar).
    Med vänlig hälsning Helena
    Helena
  • Hej Helena,

    Jag har kollat på AOBs avtalsvillkor som säger följande:
    ”AOB Travel förmedlar endast flygbiljetter och kan inte ställas till ansvar för eventuella tidtabellsändringar och inställda flyg. I de fall då flygbolaget tillåter avbokning på grund av tidtabellsändring eller inställda flyg återbetalas hela summan minus ett hanteringsarvode på 395 kr per person.”

    Vi kunde inte hitta någon administrativ avgift på 600 SEK, så be företaget att förklara varför de tar ut 600 SEK per biljett istället för 395 SEK. För det fall att du har avtalsvillkor som säger att det kostar 600 SEK i avgift och du anser det vara oskäligt så kan du även göra en anmälan till Konsumentverket.

    Du bör också ta kontakt med företaget igen och informera dem om att du har sett att det finns en avgång på lördag och att du vill ha den samt att du vill ha svar på det inom en vecka.

    Jag kommer att stänga ner denna tråd nu då AOB är ett svenskt företag och Konsument Europa endast hanterar gränsöverskridande ärenden. Vid flera frågor kan du ta kontakt med din kommunala konsumentvägledning eller Hallå Konsument.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
  • Magnus Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.