Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vad gäller vid bevis rörande beställning och avtal vid bilvärderingar?

Hej
Ett bilvärderingsföretag med kontor i Tallinn, Estland, påstår att jag har beställt en värderingstjänst av dem varför de skickat mig en faktura att betala. Företaget uppger inte hur det gått till. Det enda bevis de säger sig ha är detta:
"DEVICE ID : IMEI/Mac address: XXXXXXXX (Windows NT 10.0; WOW64; rv:50.0)  XXXXXXXX.
ISP:    Telia Company
Type:   Broadband
Country:        Sweden se
State/Region:   Uppsala
City:   Uppsala
For privacy reasons, we can not give you all the information
"
I deras s k värderingsbevis kan ses att de försökt värdera min (premiumbil! >10 år gammal, vilket i sig är nära omöjligt, endast märkeskunniga kan det, ex Hedin Bil) bil som om den inte hade en hel del viktig utrustning (de har uteslutit utrustning som är standard för denna bil, och, ett fordon UTAN denna utrustning existerar inte, som om min bil har ett standardutförande plus att den är extrautrustad.
Varför skulle jag anlita denna oåtkomliga firma på nätet, med kontor i Estland, som inte fysikt besiktigar bilen och f ö inte kan göra det professionellt? Jag har ingen anledning att värdera bilen då jkag sedan tidigare vet dess ekonomiska värde. Om jag skulle sälja bilen, skulle jag ta hjälp av ex Hedin Bil (generalagenten för MB i Sverige), svenska Mercedesklubben  eller annan initierad  och märkeskunnig yrkesperson.
Jag har frågor till Er:
HUR ska företaget kunna lagligt bevisa att jag skulle ha gjort sådan beställning och ingått ett köpeavtal med dem? Beskriv för mig!
Bevis för beställning =...............................................................................................................
Bevis för köpeavtal =..................................................................................................................
Det "omöjliga värdebeviset" =....................................................................................................
V g hjälp mig.
Vad gör jag nu?
Tusen tack på förhand
MVH!

Kommentarer

  • Hej Lars,

    Konsument Europa får in många frågor rörande bilvärderingsföretag och har därför sammanställt artiklar på vår hemsida om bilvärderingstjänster. Där kan du hitta användbar information hur hur du kan gå till väga vid bilvärderingstjänster på internet.

    Generellt gäller att det är företaget som ska bevisa att avtal finns. Eftersom det i Sverige råder fri bevisföring kan vi på så sätt inte uttala oss om alla sätt som avtal kan bevisas, men det kan exempelvis ske genom ett undertecknat kontrakt.

    Om du inte har beställt någon bilvärdering och inte har ingått något avtal med företaget är du inte skyldig att betala något. Det är i sådant fall viktigt att du bestrider en eventuell faktura med hänvisning till att du inte har beställt något eller att det inte finns något avtal.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej igen
    Du tycks inte ha förstått min fråga.
    Det Du svarar är standardsvar från alla håll jag kontaktat.
    Jag tar det igen, om en beställning skulle vara gjord på nätet, HUR ses det?
    HUR ses köpeavtalet? VAR hittar jag då köpeavtalet?
    VAD krävs för att en beställning på nätet ska vara giltig, laglig?
    VAD krävs för att ett köpeavtal på nätet ska vara giltigt, lagligt?
    Om jag omformulerar:
    När nu företaget påstår (med sin bevisning, som även Du nu känner till) att jag gjort en beställning av tjänsten, HUR ska jag kunna bevisa att jag INTE har beställt någon tjänst, att INTE något köpeavtal föreligger mellan företaget och mig?
    V g ge mig nu ett professionellt och övertygande svar!
    Tusen tack på förhand,
    MVH!
    Lars Hellström
  • Hej Lars,

    I lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler framgår vilken information som ska ges i samband med avtalsingående på internet. Enligt 2 kap. 4 § i lagen ska du som konsumenten få en bekräftelse av avtalet. Företaget borde alltså skickat en bekräftelse av avtalet vid beställning. Om det inte framgår att en beställning är förenad med betalningsskyldighet i samband med en beställning och konsumenten inte har uttryckligen påtagit dig en sådan skyldighet är konsumenten inte bunden av en sådan beställning enligt 2 kap. 9 §. På Hallå Konsuments sida hittar du generell information om ingående av avtal.

    Det är inte du som konsument som ska kunna bevisa att du inte har ingått ett avtal, utan företaget har bevisbördan för att avtalet har ingåtts. Konsument Europa kan inte göra en bedömning om vad som skulle anses vara tillräckligt bevis för att ett avtal har ingåtts eller vad som krävs för att företaget ska styrka att viss konsument har ingått avtal. Det är en fråga som ytterst behövs bedömas av en domstol.

    Konsument Europa känner till situationer då konsumenter har fått betalningskrav enbart för att de står registrerade som ägare till ett visst fordon, alltså utan att de har ingått ett avtal med företaget. Detta eftersom det kan räcka med att lämna ett registreringsnummer för att företaget ska kontrollera vem som är ägaren hos Transportstyrelsen och skicka en betalningskrav till den registrerade ägaren. Om man inte har beställt en vara eller tjänst kan man bestrida betalningskrav med hänvisning till att det inte finns något avtal. Du kan hitta mer information om bilvärderingar och hur du kan gå till väga i vår artikel om bilvärderingstjänster.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.