Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Bokad och betald flygbiljett ändras betydligt.

Jag bokade och betalade en flygbiljett hos Lufthansa Norrköping-Belgrad t.o.r. i februari-18 för resa juli/augusti-18.
Därefter bokade jag aktiviteter och 5 nätter hotell i Belgrad.

Nu, en månad senare, får jag per e-post meddelande om att på hemresan så ändras det med ett uppehåll på19 timmar över natt i Munchen samt att på utresan är det ombokat så att anslutningsflyget från Munchen lämnar 6 timmar före jag anländer dit.
Alltså en icke fungerande lösning.
Efterforskning på nätet visar att de har ändrat tidtabellen och de inte längre har flyg för denna sträcka den tiden och den dagen.

Antagligen kan jag få tillbaka pengarna och boka hos annat bolag (KLM).
Men nu har priset gått upp till mer än det dubbla och jag kan inte få någon biljett för de pengarna.

Jag tänker att vi har ett avtal och Lufthansa kan inte bara backa ur utan måste ge mig flyg de avtalade dagarna om så genom annat bolag.
Jag hänvisas till att förhandla på telefon på engelska. Att förhandla på telefon på engelska ger ett betydande underläge.

Vad har Lufthansa för skyldighet här?
Kan de ensidigt backa ur ett avtal?

\Mikael

Kommentarer

  • Hej Mikael,

    Tack för ditt inlägg.

    Du kan ha rätt att avboka och få återbetalt för den resan. Om du bokat en genomgående biljett kan du enligt flygbolagets avtalsvillkor, som du accepterat, ha rätt till att antingen avboka eller omboka biljetten vid en sådan ändring.

    Skulle det inte finnas några bestämmelser som ovan beskrivet kan du ha rätt att häva köpet då förändringen kan klassas som väsentlig för din resa. Du kan då även ha rätt till skadestånd för den ekonomiska skadan du lidit till följd av ändringen.

    För det fall att din flygning blivit inställd och ersatt med en tidigare flygning har du enligt förordningen om flygpassagerares rättigheter rätt att välja mellan ombokning eller återbetalning.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
  • Ok, vi tar det igen. Jag var tydligen otydlig.

    Jag har en Lufthansabiljett t.o.r. Norrköping-Belgrad via Munchen.

    Lufthansa har ändrat min biljett så att jag inte kommer att komma fram till destinationen alls.
    Därför att deras anslutande flyg lämnar Munchen 6 timmar innan deras inkommande flyg anländer dit.
    De har alltså gjort biljetten oanvändbar.

    Orsaken är att Lufthansa _efter_ att de sålt biljetten till mig ändrat sin tidtabell så att de inte längre har plan på morgnar eller helger från Norrköping.
    Det handlar således inte om ett inställt flyg utan om en inställd flyglinje.

    Detta gör att det inte finns något rimligt ombokningsalternativ hos Lufthansa.
    Alternativen omfattar övernattning i Munchen på både in- och utresa vilket inte är rimligt för en kort resa.

    Frågan är då vilket ansvar har Lufthansa att tillhandahålla det de sålt till mig?

    Kan jag kräva att de ordnar flyg de dagar de har sålt till mig, till exempel genom något flygbolag som faktiskt flyger då (KLM)?

    Har jag rätt till ersättning för mellanskillnaden om jag själv blir tvungen att boka nya biljetter hos KLM när Lufthansa inte kan leverera avtalad tjänst.

    Kan Lufthansa ensidigt backa ur ett avtal?
    I så fall skulle de ju kunna sälja lågprisbiljetter till hela planen och i takt med att de säljer dyrbiljetter bara avboka lågprisbiljetterna efterhand. Känns inte rimligt.
    Mikael
  • Hej Mikael,

    Tack för ditt förtydligande. Enligt avgörande i Allmänna reklamationsnämnden anses en tidtabellsändring utgöra ett inställt flyg (avgörande 2007-2320).

    I ditt fall är det troligen inte Lufthansa som har ändrat tidtabellen utan BMI Regional som utför flygningar från Norrköping.

    Om du har en genomgående biljett och inte köpt två separata flygningar från Norrköping till München och från München till Belgrad, kan du i så fall begära ombokning till din slutdestination. Alternativet är att du begär återbetalning.

    Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Nå men det var inte det jag frågade om.
    Mikael
  • Hej Mikael,

    Precis som både Karolin och Iwona skriver har du rätt att bli ombokad till din slutdestination, under "likvärdiga transportvillkor". Som jag förstår din fråga så undrar du om du kan kräva att du blir ombokad med ett annat flygbolag.

    Allmänna reklamationsnämnden har tidigare gjort bedömningen att ett flygbolag kan vara skyldiga att omboka passageraren med ett annat flygbolag om de inte kan tillhandahålla en flygning inom skälig tid, vilket innebär att du kan argumentera för att de ska boka om dig med ett annat flygbolag som har en flygning närmare den avtalade avresetiden.

    Det är inte säkert att man får ersättning om man väljer att boka om sig själv eftersom flygbolaget har erbjudit en möjlighet till ombokning, och i sådana fall får man argumentera för att man har rätt till skadestånd enligt Montrealkonventionen.

    Lufthansa kan därför ensidigt inte backa ut ur avtalet då skyldigheter faller in när de gör en tidtabellsändring. Läs gärna mer om dina rättigheter vid inställt flyg på vår webbsida.

    Hoppas detta besvarade dina frågor.

    Vänliga hälsningar
    Gustaf Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.