Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Facebook blockerar annonser från Luxstyle

På DN debatt skriver Konsumentombudsmannen (KO) Cecilia Tisell att sociala medieföretag i större utsträckning bör granska och ta bort tvivelaktiga annonser från sina sajter. Något som nu har hänt. Företaget Luxstyle bröt mot Facebooks annonspolicy och förbjuds nu att annonsera på Facebook och Instagram.

Det danska företaget Lux International, mer känt som Luxstyle, är sedan tidigare polisanmält av Danmarks Konsumentombudsman för att ha sänt ut obeställda varor på skönhetsprodukter till konsumenter och sedan krävt dem på betalning. Nu sätter även Facebook ner foten gällande Luxstyles säljmetoder och förbjuder företaget att annonsera på Facebook och Instagram, rapporterar kanadensiska CBC News och holländska Opgelicht.

Facebook beslutade att blockera Luxstyle från att annonsera på plattformen efter ett inslag om företaget på CBC News. I inslaget berättar konsumenter att de fått obeställda varor och krav på betalning från Luxstyle efter de kommit i kontakt med företaget via en annons på Facebook.

- Vi har beslutat att de här annonserna bryter mot våra policys gällande vilseledande erbjudanden och affärsmetoder. Vi har därför blockerat företaget från att annonsera på Facebook. Vi ber om ursäkt till alla drabbade, säger en talesperson från Facebook till CBC News.

KällorFler artiklar om Luxstyle
Konsument Europa Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.