Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Gratis resor? med www.wv-travel.se.

Garanterad gratis resa om medverkan möte, samt fyller i frågeformulär
8 dagar fritt söderut, allt betalt, dock deposition 950kr för att inte hoppa av.
Återbetalas första resdagen.
Kan det vara sant???
Tacksam för snabbt svar

Tommy Esbjörnsson Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Tommy,

    Tack för din fråga.

    Konsument Europa har hört talas om dessa resor.

    Kontaktuppgifterna för www.wv-travel.se visar företagsnamnet:
    World Visitor AS
    Postboks 4814 Nydalen
    0422 Oslo
    Norge
    Tlf: 08-40 30 01 76
    customer@worldvisitor.se
    www.worldvisitor.se

    Detta företag nämns även gällande www.kenba-travel.no.

    Uppdaterat 17/11-2016: På kenba-travel.no framkommer det att företaget nu har bytt namn och heter World Visitor. De uppger kontaktadressen customer@worldvisitor.no och telefonnummer 21 95 94 41.

    Om man söker på företagsnamnet Kenba Travel i sökmotorer så får man många träffar. Som exempel kan nämnas en artikel i GP där följande nämns:
    " WV travel åker runt i hela landet och håller säljmöten. I våras var de i Skåne och Örebro fast då under namnet Kenba travel. Konsumentverket reagerade på deras metoder.

    - Det handlade bland annat om att de marknadsförde resor som gratis fastän det fanns en kostnad, berättar juristen Angelica Lillback.

    Vad säljaren påstod på mötet i Göteborg var alltså inte sant. Ingen har förbjudit några fria resor – problemet var att bolaget skrev "gratis" och sedan tog betalt.

    Nu har bolaget skärpt sig på den punkten. Men i övrigt är marknadsföringen nästa exakt densamma och Konsumentverket är kritiskt på en rad punkter:

    • Att bjuda in till "marknadsundersökning" när huvudsyftet är att sälja resor är vilseledande.
    • Att använda kort betänketid som påtryckning är otillbörligt.
    • Att ta en extra avgift för att kunden ska få överlåta resan till någon annan är också otillbörlig marknadsföring. Konsumenter har enligt lag rätt att överlåta paketresor.

    - Det var i maj vi avslutade det förra ärendet. Vid det här laget borde bolaget ha ändrat sin marknadsföring. Det kan bli så att vi kontaktar dem och inleder en ny granskning, säger Alexander Strömberg, jurist på Konsumentverket."

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.