Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Har bestrudit en fakrura till Carspy, men inte fått svar

Hej!
Min son som är 15 år har fått en faktura från Carspy. Jag har bestridit den och både hänvisat till ångerrätten (som är på gränsen till mer än 14 dagar pga att vi inte fått någon faktura eller värdering förrän det redan gått 14 dagar från beställning) och till att han är under 18 år. Men jag har inte fått något svar!! Är man då skyldig att göra något mer eller ska man bara avvakta. Man är ju lite orolig över att man ska få en till faktura med en påminnelseavgift på 35 euro. Jag fick ett mail tillbaka när jag skickade till dem att mailet är mottaget.

Kommentarer

  • Hej Linda,

    Tack för din fråga. Konsument Europa får många frågor om bilvärderingstjänster och på vår hemsida kan du hitta information om bilvärderingstjänster.

    För att utnyttja ångerrätt krävs enbart att köparen meddelar företaget att man vill frånträda avtalet, och det krävs alltså ingen bekräftelse. Du bör emellertid kunna bevisa att du har kontaktat Carspy för att bestrida fakturan med hänvisning till såväl ångerrätten som att din son inte har rätt att ingå avtal då han är minderårig. Om du inte har bevis på att du har kontaktat Carspy skulle jag rekommendera att du kontaktar dem igen och att du i sådant fall dokumenterar kontakten, exempelvis genom att ta en skärmbild av meddelandet både före du skickar och efter, så att det framgår att du har skickat meddelande, vad du skrivit och när du har skrivit.

    Om du bestrider ett krav är det upp till företaget om de vill fortsätta att driva in ett krav mot dig. Om du får ett krav du inte tänker att betala har du möjlighet att bestrida kravet. Det är generellt företaget som ska kunna bevisa att de har en grund för sitt krav, men du bör spara eventuella motbevis.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • När jag skickade mailet till dem fick jag detta tillbaka. Räcker det?

    Hi Linda

    Your inquiry has been successfully submitted.

    You said,
    Jag/Vi (Kevin Österberg och vårdnadshavare, Linda Österberg) meddelar härmed att jag/vi vill ångra detta köp enligt ångerrätten och pga av att Kevin inte är 18 år önskar vi häva köpet av följande varor, fordonsvärdering, avsedda för dessa tjänster. Vi har heller inte fått någon bekräftelse via mail på att orderna är mottagen.,
    — Ordernummer, INV-TALB-1508
    — 22-10-2017
    Vi vill ångra detta enligt ångerrätten. och även hänvisa till att personen ifråga inte är myndig.

    Jag ber om en bekräftelse att beställningen har annullerats och ser fram emot att faktura makuleras. Tacksam för om detta sker senast 14 dagar efter att ni mottagit det här brevet.

    Mvh
    Kevin
    Linda

    Ticket URL - http://carspy.se/ticket/1123371510

    NOTE: DONT REPLY TO THIS EMAIL. IT WILL GO NOWHERE!
    Linda
  • Hej,

    Det du fått som svar uppfattar jag som en bekräftelse på det bestridande som du gjort via företagets kontaktformulär. Som Robin skrev är det viktigt att spara all dokumentation som kan styrka att du ångrat inom rätt tid samt hävdat att avtalet ska hävas på grund av att din son inte rätt att ingå avtal som minderårig.

    Skulle Carspy välja att skicka kravet vidare till inkasso eller Kronofogden kan även de kraven bestridas och det kommer inte leda till någon betalningsanmärkning.

    Läs gärna vår artikel: Bestrida krav från inkasso och Kronofogden

    Vänliga hälsningar

    Gustaf Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej !

    Jag håller också på att bestrida en faktura från carspy då min fru som är ägaren till bilen inte har beställt någon värdering.
    Har skickat in bestridning och även yrkat på ångerrätten enligt vad jag har kunnat läsa mig till här.

    Nu har vi hållit på i ett par veckor och nu har det kommit ett mailsvar från dem där de hotar med att svartmåla oss för banker, arbetsplats, skola mm samt även att svartmåla våra släkter och vänner.
    Hot biter inte och vi kommer att fortsätta bestrida detta så långt det går, så jag vill bara säga att ni är inte ensamma om att ha råkat ut för dessa individer så stå emot.

    D
  • Hej D,

    Tack för ditt meddelande för vår kännedom och upplysningen om vilka svar Carspy ger.

    Om du anser det vara någon form av hot är det eventuellt en fråga för Polis. Notera dock att enbart att upplysa om vilka möjligheter företaget har att driva ett betalningskrav vidare i exempelvis inkasso och domstol kan ses som en upplysning. Eftersom det rör en indrivningsfråga kan det även vara möjlighet att kontakta Datainspektionen som är den myndighet som bedriver tillsyn över att inkassolagen och god sed följs.

    Med vänlig hälsning
    Robin Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.