Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Inställt flyg, har jag rätt till ersättning för merkostnader?

Vi beställde 2 flygresor från Alicante till Göteborg 13 Aug 2016 med avresa 14 April 2017 med Airberlin.Flygbolaget informerade oss via mail  12 Feb 2017 att flygresan var inställd.Flygbolaget informerade oss att pengarna kommer att återbetalas.Vi måste nu boka en ny resa som kommer att bli mycket dyrare.Min fråga är nu.Kan jag kräva flygbolaget för mellanskilnaden av Airberlin?

Kommentarer

  • Hej Roger,

    Tack för din fråga.

    Om din flygning ställs in kan du ha rätt till ersättning för kostnader du har fått på grund av det inställda flyget. Kostnaderna måste vara kopplade till händelsen för att du ska kunna begära ersättning för dem. Spara alla kvitton som bevis.

    Du kan få högst 4 694 SDR (Särskilda dragningsrätter) som ersättning för dina utgifter. Den 15 februari 2017 motsvarade 1 SDR = 1,349910 USD.

    Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig. Om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna, eller att flygbolaget kan visa att det var omöjligt att vidta sådana åtgärder, behöver det inte ersätta dig.

    Om ditt flyg ställs in har du antingen rätt till återbetalning för biljetten som du inte har kunnat utnyttja eller rätt till ombokning av resan så att du kommer fram så fort som möjligt eller vid ett annat tillfälle som passar dig. Blev du inte erbjuden ombokning till annat flyg?

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej Tack för svaret.Nej vi blev inte erbjuden ombokning till ett annat flyg.
    Roger widing
  • Hej Roger,

    Tack för återkopplingen.

    Det är bra att begära att flygbolaget gör en ombokning för det fall det passar er situation. Då kan man undvika problemet med merkostnader vid köp av nya biljetter.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej!
    Samma sak hände oss. Air Berlin ställde in flyget c:a 2 månader före avresa och återbetalade omedelbart biljettpriset. De erbjöd sig inte att boka om oss. I telefonsamtal till dem fick jag svaret att de inte bokar om men att jag kunde göra ett "complaint" via deras webbsida som dock bara kraschar...

    Vi köpte då nya, motsvarande biljetter med Austrian som dessvärre kostade betydligt mer. Har jag rätt till ersättning för mellanskillnaden/merkostnaden?
    Ingemar B
  • Hej Ingemar,

    Tack för din fråga.

    Jag tycker att du ska skicka in en begäran om ersättning, bifoga underlag på dina merkostnader. Du kan använda denna reklamationsblankett som du hittar i artikeln om inställt flyg.
    Om du har rätt till ersättning beror på omständigheterna i ditt fall. Därför går det inte att svara på din fråga utan att ha allt underlag. Flygbolaget behöver inte alltid ersätta dig, t.ex. om bolaget kan visa att det har gjort allt som rimligen kan begäras för att undvika skadorna etc.

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Magnus Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.