Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Inställt flyg pga väderförhållanden

Hej,

Jag undrar vad som gäller vid inställda flyg pga dåliga väderförhållanden. Det står ganska tydligt överallt att ersättning och kompensation inte gäller vid t ex force majore. Men som i vårt fall när vi skulle flyga mellan Genevé och Amsterdam(vidare till Linköping) så fick vi utgifter för ett natt extra då vårt flyg blev inställt - får man då ingen ersättning för att man behövde stanna en dag extra?

I vårt fall var det så att vädret påverkade antalet flygplan som kunde landa/lyfta(dvs att det behövdes mer tid emellan för planen att lyft/landa). Säg att Schiphol i det här fallet kunde ta emot 50 plan istället för 100 på grund av vädret - är det fortfarande vädret som påverkar att vårt plan var ett av dom plan de inte kunde ta emot den dagen?

Jag har reklamerat resan till flygbolaget(KLM) men inte fått svar än - jag kanske får någon ersättning framöver. Är det något mer jag kan göra?

Kommentarer

  • Hej Hanna,

    Tack för ditt inlägg.

    De dåliga väderförhållandena kan anses vara en extraordinär omständighet, vilket i sådana fall innebär att man som resenär inte har rätt till schablonersättningen enligt EU:s flygförordning.

    Oavsett orsak har du däremot rätt till service och assistans, där det bland annat ingår rätt till två telefonsamtal, mat samt hotellövernattning om det krävs. Detta gäller om man har blivit ombokad till ett senare flyg. Har man däremot begärt återbetalning av biljetten förlorar man även rätten till service och assistans.

    Har ni ombokats och inte fått service och assistans i form av mat, hotell etc. kan kraven för merkostnaderna ställas till flygbolaget. Det är dock viktigt att spara kvitton för ev. ersättning.

    Är det så att du inte får svar av KLM inom 6-8 veckor eller inte är nöjd med det svar som du har fått kan ärendet drivas vidare då bedömningen om en situation ska anses vara extraordinär görs från fall till fall. KLM är medlemmar i tyska SÖP som prövar tvister. En anmälan kan göras här.

    Vänliga hälsningar
    Gustaf Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.