Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Jag har fått försändelser med Premium Q10 - vad gör jag?

Hej!
Jag svarade på en marknadsundersökning om mina resvanor och fick efter det kosttillskottet Premium Q10 hemskickat till mig. Det verkar som att det är ett abonnemang. Jag har inte beställt något sådant. Vad kan jag göra för att komma ur abonnemanget?
Marie Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Marie,

    Tack för din fråga.

    Väldigt många konsumenter har hört av sig till Konsumentverket gällande denna företeelse.

    Du är endast skyldig att betala för varor du uttryckligen har beställt. Om företaget påstår att du har gjort en beställning så ska de kunna bevisa att det finns ett giltigt avtal. Du är inte skyldig att betala returfrakten om du inte har beställt något. Be företaget skicka en retursedel om de vill ha varorna tillbaka.
    Om du har fått en felaktig faktura är det viktigt att alltid bestrida den, dvs. kontakta företaget skriftligen och meddela att du inte tänker betala. Läs mer om hur du bestrider en felaktig faktura.

    Läs gärna Konsument Europas checklista för hur du går tillväga om du har hamnat i en abonnemangsfälla.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Enhetschef, Konsument Europa
  • Jag har råkat ut för samma sak. Jag betalade fakturan i bara förbifarten, nu har de redan skickat en ny försändelse. Deras hemsida ger ingen information för kontakt över huvudtaget. Jag har handskrivit ett brev där jag avsäger all form av vidare försändelse och har slängt deras brev på lådan med fetskrivit RETUR på det (utan att öppna). Vägrar betala eller ta emot nåt mer.
    Dennis Meisner
  • Hej Dennis,

    Tack för din kommentar.

    Konsumentverket har den senaste tiden tagit emot mängder av klagomål och anmälningar mot det estländska bolaget som kallar sig för Premium Supplements eller Premium Q10.
    Vi har gått ut med en nyhet som du hittar här.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Enhetschef, Konsument Europa
  • Hej Jolanda,

    jag mailade med Q10 idag och bestred fakturorna jag har fått. Deras svar nedan:

    Hej!

    Tack för ditt mail.
    Du har deltagit i en marknadsundersökning genom din epostadress xxxxxxxxx och via ditt IP nummer xxxxxxx. Undersökningen skickades in den 2017-01-08 19:28:00.I undersökningens villkor som du accepterade står det följande:

    ”Genom att acceptera villkoren accepterar du även att bolaget Bright skickar dig ett start paket med q10 för endast 59 kr inklusive frakt. Detta är ett abonnemang som måste avslutas senast 4 dagar innan nästa försändelse. Utan uppsägning från dig via telefon eller mail till Bright så kommer ett paket per månad för 298 kr inklusive frakt skickas från Bright till dig för din q10 prenumeration.”

    Med vänliga hälsningar
    Kundservice

    Betyder detta att ett "accepterande av villkoren" är samma sak som att "Ingå avtal"? Precis som ovan skribenter skriver var det en resetävling jag deltog i.

    Mvh
    Jacob
    Jacob
  • Hej Jacob,

    Tack för din fråga.

    För att kunna ge dig ett korrekt svar så bör vi veta vilken information som du fick när du deltog i resetävlingen/marknadsundersökningen. Har du kvar något sms eller mejl med länken till marknadsundersökning om dina resvanor, där du kunde vinna 30 000 kr om du svarade på frågorna?

    Se vår checklista: Om du har hamnat i en abonnemangsfälla.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Enhetschef, Konsument Europa
  • Hej Igen,

    Det finns inget mail eller sms. Tävling var en så kallad "pop up" som dök upp när jag surfade på internet. Tävlingen bestod av 3 frågor, en ruta där man accepterar villkoren samt en ruta där man anger sin email. Villkoren förmodar man ju är typ "vinnaren betalar eventuell vinstskatt" snarare än att man godkänner ett provpaket och en prenumeration, det känns väldigt långsökt?

    På den initiala pop-up sidan står inget om vad avtalet innebär. Jag förmodar att det fanns en länk som länkar till villkoren (men det går inte kontrollera nu då resfragan.se inte längre finns).

    Vad råder du mig att göra?

    hälsningar,

    Jacob
    Jacob
  • Hej Jacob,

    Om du anser att du inte har ingått ett avtal om en prenumeration av ett kosttillskott, kan du bestrida kravet. Om man bestrider ett krav ska man alltid ange en saklig grund för sitt bestridande. I det här fallet kan det ju vara att du anser att du inte har ingått ett prenumerationsavtal, då det inte fanns någon information om det. Läs gärna mer om abonnemangsfällor och hur du kan göra om du har hamnat i en.

    Vid beställning på distans har du också en 14 dagars ångerrätt. Vid köp av varor börjar ångerrätten den dagen du tar emot leverans av den första (prov-)produkten under förutsättning att du har fått information om din ångerrätt. Utöver ditt bestridande kan du för säkerhets skull ångra köpet även innan du får leverans.

    Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hi i got this sent to me today and I have not ordered it , it has my name , email .phone number
    Michael
  • Hej,

    Även jag har fått ett paket med bifogad faktura på 59 kronor skickat till mig. Jag har mailat dedem att jag vill bestrida fakturan och att jag inte kommer att betala. Jag skrev fakturanummer och undertecknade med mitt för och efternamn.
    Räcker det?
    Jag tänker även returnera paketet till dem.

    Mvh Carina
    Carina
  • Hi, Michael,

    Thanks for your comment.

    I advise you to read Konsument Europas checklist: If you have ended up in a subscription trap.

    Best regards,
    Jolanda Enhetschef, Konsument Europa
  • Hej Carina,

    Tack för din fråga.

    Du kan även nämna att du ångrar dig. Se min kollegas svar ovan.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Enhetschef, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.