Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Känner ni till företaget Carspy, fick betala 199 euro för bilvärdering som jag trodde var gratis?

Jag har via Facebook beställt en bilvärdering hos Carspy då jag trodde att tjänsten var gratis.
Skickade ett meddelande att jag hade ångrat mig nästan omedelbart efter beställningen men fick ändå en faktura på 199 euro. Vad gör jag nu?

Vänliga hälsningar

Kommentarer

• Hej Josefin,

Tack för din fråga.

Konsument Europa och Konsumentverkets vägledningstjänst Hallå konsument har den senaste tiden fått många frågor gällande bilvärderingar från Carspy/Sia Carmanagement i Lettland.

Det är viktigt att du skriver och bestrider fakturan med hänvisning till att du har ångrat dig. Bifoga ditt meddelande som du skickade till företaget. En faktura behöver bara bestridas en gång hos företaget. Skulle du få ett inkassokrav måste även det kravet bestridas hos inkassobolaget.

Om företaget inte godtar bestridandet är det, om du fortsätter att bestrida kraven de skickar, upp till företaget att driva ärendet vidare. De blir då tvingade till att ta ärendet till Kronofogdemyndigheten eller domstol för att kräva in fordringen.

Du ska kunna ångra avtalet genom att sända ett otvetydigt meddelande till företaget eller genom att använda en standardblankett som företaget måste tillhandahålla konsumenten.    

Jag rekommenderar att du läser vår nyhet om bilvärderingsföretag: Stora problem med bilvärderingstjänster.  

Vänliga hälsningar
    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej. Vi har fått liknande problem. Eftersom min man registrerat sitt telefon nr på facebook har någon utnyttjat hans telefon nr och bilregistreings nr. Så enkelt är det att registrera på andras namn.

Han har fått en faktura som gömde sig i hans OUTBOX i E-mail. Jag har bestridit fakturan och tagit bilder på alla konversationer/meddelanden jag skickat till CARSPY:SE.

De ska inte gå undan med detta!

När jag skriver till skitföretaget säger de att jag får skylla mig själv då det står tydligt i deras VILLKOR att det kostar 199 EURO.
    De hävdar att vi beställt detta via facebook vilket inte alls stämmer. De hotar även med att de har våran IP adress där det beställdes.

LITE korkad för att lura till sig massa pengar.

BESTRID FAKTURORNA!!
    siso
  • Hej, Jag har försökt kontakta de men ej fått svar tills idag om att jag måste betala fakturan även om jag har skrivit till de flera gånger att jag inte ville ha tjänsten. Vad kan jag göra mer för att inte få problem från de.
    Ali
  • Hej Siso och Ali,

Tack för er kommentar och er fråga.

Det är inte du som konsument som ska bevisa att du inte har ingått ett avtal, utan företaget har bevisbördan för att avtalet har ingåtts. Vad som skulle anses vara tillräcklig bevisning för att ett avtal har ingåtts eller vad som krävs för att företaget ska styrka att en viss konsument har ingått ett avtal är en fråga som ytterst måste bedömas av en domstol.

Konsument Europa känner till situationer då konsumenter har fått betalningskrav enbart för att de står registrerade som ägare till ett visst fordon, alltså utan att de har ingått ett avtal med företaget. Detta eftersom det kan räcka med att lämna ett registreringsnummer för att företaget ska kontrollera vem som är ägaren till bilen hos Transportstyrelsen och skicka betalningskrav till den registrerade ägaren. Om man inte har beställt en vara eller tjänst kan man bestrida betalningskrav med hänvisning till att det inte finns något avtal. Du kan hitta mer information om bilvärderingar och hur du kan gå till väga i vår artikel om bilvärderingstjänster.

Om du bestrider betalningsansvar, så är det upp till företaget att driva kravet vidare hos inkasso, kronofogde och slutligen i domstol om du skriftligen bestrider varje krav och företaget vidhåller att du är betalningsskyldig.
    Det blir då upp till domaren att avgöra om du är betalningsskyldig eller ej och det är mycket viktigt att du sparar kopior på allt underlag samt även dokumenterar avtalsvillkoren på webbplatsen samt dokumenterar hur beställningsformuläret ser ut, t.ex. genom skärmdumpar.

Vänliga hälsningar
    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej
    Min lille bror har skrivit en registernummer på Carspay.se.
    Men det ör inte min bil för att jag har ingen bil o efter den jag har fått en faktura som 199eur jag vet inte varför?!! . Jag vet inte vad gör jag nu? Måste jag betala den fakturan eller nej. Jag har skrivit till de att det är inte min bil o vi har skrivit fel men de sckicka till mig en mail. De har skrivit att om du betala inte fakturan vi kommer att ha kontakt med inkaso!! Vad gör jag?
    Mvh
    Fawad Mohammadi 

Fawad
  • Hej Fawad,

Tack för din fråga. Om din lillebror är minderårig kan du ber föräldrarna att skriva ett mejl till företaget om att de inte godkänner avtalet. I samma mejl rekommenderar jag även att ångra köpet. I regel kan man ångra köpet inom 14 dagar efter beställningen. Ångerfristen förlängs om informationen om ångerrätten är felaktig.

Jag rekommenderar att läsa vår artikel om bilvärderingstjänster där vi beskriver olika situationer och föreslår lösningar.

Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Hej igen,
    Vi har skrivit till carspay.se att vi gödkänd inte den men de skicka mail tilllbaka till oss att vi måste betala faktura!!! Jag vet inte vad gör jag!!

Fawad
  • Hej Fawad,

Dessa företag brukar enligt vår erfarenhet ignorera konsumenternas argumentationer. Jag föreslår att ni bestrider fakturan med hänvisning till icke-godkänd och ångrat avtal. Spara all dokumentation.

Med vänlig hälsning,
    Iwona Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.