Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Köpt biljett genom viagogo, med huvudkontor i Schweiz, fick dem inte i tid, vad gör jag?

Hej!
Jag köpte två fotbollsbiljetter till en match i Berlin, via Viagogo som har huvudkontor i Schweiz. Biljetterna skulle levereras med hjälp av UPS Sverige. Vi köpte biljetterna på söndagen, och de kom till UPS på måndagen. De gjorde ett försök att skicka biljetterna till min bostad men eftersom jag inte var hemma för att skriva under mottagningskvitto så lämnade de bara en lapp att de varit där. Så jag ändrade min leveransadress till min pojkväns eftersom han skulle vara hemma på torsdagen. Jag gjorde ändringen på telefon med UPS center. Allt var klart och de skulle ringa min pojkvän när de kom dit. På torsdagen får jag mejl om att de försökt lämna biljetterna men att ingen varit hemma. Enligt min pojkvän hade ingen ringt och ingen hade lämnat en lapp i portuppgången. Vi ringde återigen UPS center men deras system är tydligen så att de inte kan ringa med nåt direktnummer till chauffören utan bara meddela dem via någon slags mojäng där information om sändningen finns. Så de sa att chauffören skulle ringa oss i slutet av dagen för att ordna upp allt. Problemet var 1. Chauffören ringde oss aldrig i slutet av dagen och 2. det var långfredag nästa dag (alltså ingen arbetsdag) och därmed så kunde de inte försöka dela ut biljetterna igen förrän nästkommande tisdag. Biljetterna var till en match på lördagen så biljetterna hade alltså tappat sitt värde redan på lördagen.
Jag har kontaktat UPS och enligt dem måste viagogo begära tillbaka pengarna för innehållet samt fraktkostnader eftersom det är viagogo som beställt servicen av UPS. Jag har även försökt kontakta viagogo men de svarar inte på mina frågor via mejl och det finns inget telefonnummer att nå dem på. Jag och min pojkvän hade dessutom köpt flygbiljetter till Berlin för att kunna se matchen varför jag anser att vi även borde få ersättning för dessa. Men i slutändan så vill vi alltså främst ha ersättning för värdet av biljetterna plus fraktkostnader. Min fråga är därför:

  • - Vilka rättigheter har vi till ersättning?
  • -Vilka ska vi kontakta för ersättning?
  • -Hur gör vi om det inte går att få kontakt med ansvarig?

Mvh Elna Ahlner

Elna Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Elna,

    Tack för dina frågor.

    Din rätt till ersättning beror på villkoren för tjänsten, vad företaget har utlovat.

    Företaget lämnar en garanti.

    “1.3 viagogo Guarantee. When You purchase tickets on viagogo, viagogo guarantees that You will receive the tickets You paid for in time for the event. In the rare instance that a problem arises and the original ticket Seller does not provide You with the tickets listed for sale, viagogo will, in its sole and absolute discretion, review comparably priced tickets and offer You replacement tickets at no additional cost, or viagogo will issue You a refund for the cost of the tickets. "Comparably priced" replacement tickets are determined by viagogo in its sole and absolute discretion. When You sell tickets on viagogo, provided you provide the exact tickets listed for sale and the ticket Buyer successfully gains entry to the event, viagogo guarantees that you will be paid for your sale.

    “2.15 Claims under the viagogo Guarantee. If You receive tickets from the Seller that are not the tickets you ordered or tickets that are invalid and not honoured at the venue, we strongly advise you to Contact Us to report the issue. Issues must be reported within 14 days after receiving the tickets otherwise this will no longer be covered by the viagogo Guarantee. Should you experience problems with your tickets on the day of the event you must contact viagogo within 48 hours of the incident to report the issue. In certain circumstances, you may be required to complete a Dispute Claim Form and provide additional information in order to claim a refund. Forms must be returned to viagogo 5 working days after receiving them, in order to apply for a refund. viagogo reserves the right to prohibit anyone who brings a fraudulent claim from having further access to our website.”

    Du nämner att UPS försökt att leverera två gånger, en gång var ni inte hemma och 1 gång glömde UPS att höra av sig så ni missade leveransen.
    Viktigt är att ni kontaktar företaget Viagogo och förklarar tydligt vad som har hänt, eftersom de eventuellt kan avvisa era krav med hänvisning till att de har försökt att leverera men att ni inte varit på plats. Redogör för hela förloppet och hänvisa till vad UPS lovat. Viktigt är att ni på något sätt kan bevisa detta.

    Om företaget inte svarar och du har betalat med kort, så kan du vända dig till din bank för att göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra konsumentskydd genom konsumentkreditlagen. Du kan eventuellt även få hjälp av din bank om du har använt ett vanligt betalkort enligt Visa/MasterCard regler.

    Kortreklamationen ska göras skriftligen och det är viktigt att du skickar med all dokumentation i ärendet och att du kan visa att du själv försökt lösa problemet först. Bankens möjligheter att hjälpa till beror till mycket stor del på din kortreklamation och ditt underlag. Var därför noga med att ge banken så bra underlag som möjligt.
    Vänta inte med att kontakta banken. Det finns tidsgränser som begränsar bankens möjligheter att assistera.

    Du kan även kontakta konsumentorganisationen Konsum i Schweiz eller SECO
    Secrétariat d’Etat à l’économie, fair-business@seco.admin.ch.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Enhetschef, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.