Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Lurad in ett medlemskap efter erbjudande om Smartphone, vad gör jag?

Hej!

jag heter Lars och råkade igår ut för shaverpack.com i samband med ett erbjudande om en Samsung smartphone för SKr 5.-.
Inte en rad om medlemskap eller konto någonstans, heller ingen uppgift om ångerrätt
När jag efter betalningen av 5.- via mitt kort fick ett svarsmail fanns ingen uppgift om smartphonen, däremot ett kvitto på ett 5-dagars medlemskap i Shaverpack.com med användarnamn och lösenord. (När jag såg detta gjorde jag omg vad jag kunde för att skydda mina pengar.) -D v s gången var i stort sett densamma som "Johan" beskriver i forumtråden http://forum.konsumenteuropa.se/org/konsument-e....

Gjorde som han, skrev mail till den supportadress som angivits och bestred förfarandet och bad dem omedelbart avsluta det medlemskap jag aldrig tecknat. -Fick samma svar som Johan. De bad mig logga in på mitt medlemskonto för att avsluta medlemskapet. Något jag känner mig mycket tveksam till att göra!

Just när det gäller detta är Johan tyvärr oklar. Han skriver: "Jag hörde av mig till företaget och förmedla att jag inte ville ha någon produkt/tjänst samt att jag ville avsäga mig min prenumeration." Johan talar inte om HUR han kontaktade företaget. Han hade också beskrivit företagets krav på inloggning för att de skulle avregistrera om bad om hjälp kring det? -I Josefines svar står inget tydligt om just detta? Loggade han in med sina kontouppgifter eller hur "hörde han av sig till företaget"?

Jag känner mig tveksam till att logga in på ett medlemskonto jag inte beställt för att återkalla samma konto. Om företaget utan att med en rad antyda något om medlemskap, prenumeration, kontoupprättande, internetköp eller ångerrätt, under förespeglande av att erbjuda en smartphone för 5.- lyckas lura mig in i ett "medlemskap", vad skulle då kunna ske när jag loggar in hos dem? Vilka nya, dolda avtal kan de mena att jag tecknat i samband med inloggningen?
Rådgjorde med Polisen om just detta, och de avrådde från att använda kontouppgiterna just av de skäl jag räknat upp.
-Jag skulle helst vilja sköta uppsägningen via mailväxling med deras support som hittills.

Hälsningar
Lars


Lars Rapportera olämpligt innehåll
Visa bästa svaret

Kommentarer

    1. Hej Lars,

    Tack för din fråga.

    Enligt gällande lagstiftning så får det inte ställas något specifikt krav på hur ett ångerrättsmeddelande ska göras som t.ex. att det endast kan göras genom att logga in på ett medlemskonto. Du kan skicka ditt meddelande via mejl.

    Följande nämns i konsumenträttsdirektivet artikel 11:

    Utövande av ångerrätten

    1. Innan ångerfristen löper ut ska konsumenten informera näringsidkaren om sitt beslut att frånträda avtalet. För detta ändamål får konsumenten antingen

    a) använda den standardblankett för utövande av ångerrätten som återfinns i bilaga I B eller
    b) lämna ett annat otvetydigt meddelande om sitt beslut att frånträda avtalet.

    1. Konsumenten har utövat sin ångerrätt inom den ångerfrist som avses i artiklarna 9.2 och 10 om konsumenten skickar sitt meddelande om utövandet av ångerrätten före tidsfristens utgång.

    2. Näringsidkaren får, utöver de möjligheter som avses i punkt 1, ge konsumenten möjlighet att på näringsidkarens webbplats elektroniskt fylla i och lämna in antingen standardblanketten som återfinns i bilaga I B eller något annat otvetydigt formulerat meddelande. I dessa fall ska näringsidkaren utan dröjsmål lämna ett mottagningsbevis på frånträdet av avtalet på ett varaktigt medium till konsumenten.

    3. Bevisbördan för att ångerrätten utövats i enlighet med vad som föreskrivs i denna artikel ska åvila konsumenten."

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Tack Jolanda för ditt svar!

    Efter att ha läst det väljer jag att meddela säljaren att jag vill använda min ångerrätt i mail där jag lånat centrala formuleringar från er brevmall.

    Bara två småfrågor till:

    1. Företaget liksom dess moderföretag ligger på Cypern (f ö där de har sin server).

    Vet du om Cypern har implementerat direktivet? (Är ju inte en förordning)

    1. Risken är väl att företaget inte förstår ångerrätt. Vet du någon EU-länk där direktivet finns på engelska?

    Vänliga hälsningar

    Lars

    Lars
  • Hej
    Jag blev lurad in det här på ungefär samma sätt att jag var den sista av 4 el liknande inte att jag skulle betala ngt men till något som heter jobform.com. Jag skrev mejladress namn adress innan jag fattade att det var något galet ändå så fick jag snabbt ett svar att jag nu var medlem i jobform.com

    Monica Liljeroth
  • Gjorde som jag skrev i mitt 2a inlägg: Mailade att jag ville använda mig av min ångerrätt både i fråga om telefonen och medlemskapet. Skickat knappt 2 dygn efter beställningen.

    Nu föregriper jag utvecklingen och målar dessutom f*n på väggen, men i de skärmbilder jag i efterhand sparat ner från historiken i min webläsare (den här speciella "ad"-en verkar bara förekomma i Firefox för Android): Där stod beskrivet att företaget shaverpack.com förbehåller sig rätten att utöver digitala fakturor, sända fysiska. -De har ju min postadress ("Vart ska vi skicka din Samsung Galaxy S7?"). Dessutom att när de så önskar sälja fakturorna vidare.

    Om det skulle hända att shaverpack sålde fakturorna vidare: Finns det något sätt att möta det?

    PS. Jag hittade EU-direktivet på engelska, förstod däremot inte om cypern implementerat det i december 2013?

    Vänliga hälsningar

    Lars
  • Hej Lars,

    Tack för dina frågor.

    Cypern har implementerat direktivet 2011/83/EU.

    Konsument Europa känner mycket väl till detta erbjudande och företaget bakom. Se Konsumentverkets varningslista. Vi har även varit i kontakt med vårt systerkontor på Cypern som ingår i nätverket European Consumer Centres.

    Om Shaverpack säljer sina fakturor till ett annat företag så ska du skicka ett meddelande till det nya företaget om de skickar en faktura till dig. Tala om att du har kontaktat Shaverpack och skickat ett ångerrättsmeddelande inom tidsgränsen. Bifoga kopior på all dokumentation som du har.

    Spärra ditt bankkort så att Shaverpack inte kan dra pengar från ditt konto.

    För det fall problem skulle uppstå så är du välkommen att skicka ditt ärende till Konsument Europa.

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej Jolanda!

    Tack för dina tydliga och snabba svar!

    Ang bankkortet tömde jag det kopplade kontot helt en kvart efter jag godkänt betalningen till shaverpack, stängde för internetköp och spärrade/makulerade det dagen efter.

    Slutligen förstår jag att företagets "säte" i relation till lagtillämpning kan vara ett problem, men frågan är inte aktuell än så det är inget du behöver besvara nu. Såg direkt att shaverpacks server låg på Cypern, fler öppna inlägg jag läst talade också om Cypern, också för moderföretaget Consumo. -Men deras telefon -f ö samma nummer som övriga i "Consumo-gruppen"- går till England-Irland.
    -En kollega till dig sade något trösterikt: Om företagets marknadsföring vänder sig till svenska kunder, vilket alla sidor på svenska som ledde fram till bedrägeriet styrker, tillämpas svensk rätt. Hoppas det stämmer! -Har sparat skärmbilderna. -Denna fråga kan du lämna utan avseende tills den möjligen aktualiseras!

    Tack för att ni och detta forum finns!

    Vänliga hälsningar

    Lars
  • PS. Jag tror frågan är löst :-)!

    10 tim efter mitt "ångerrättsmail" fick jag ett "robot"-mail:
    "Hello Lars
    Your Membership membership is cancelled.
    MembershipID: xxxxxxx
    We are sad to see you leave. We hope that you have enjoyed our services and hope to see you again.
    shaverpack.com"
    följt av ett mailsvar på mitt "ångermail" inkluderande all tidigare mailväxling:
    "Hi Lars Nnnnn
    Thank you for writing back.
    We have given you the steps how to cancel your subscription from our previous email but it seems that you failed to do it. However, we have made sure that your subscription has been cancelled now. No further charges will be applied.
    ....
    Best regards
    ShaverPack support team"

    Hur som kommer jag att spara alla skärmbilder, mail och allt övrigt relaterat till jag är säker att inga ytterligare påminnelser eller krav rörande detta kommer!

    Jag har haft stor hjälp av ert frågeforum, er telefontid, liksom den engelska mall till "ångerbrev" ni lagt upp! Använde de centrala formuleringarna, invävda i en beskrivning av hur deras bedrägeri gått till.

    Vänliga och tacksamma hälsningar

    Lars
  • Hej Lars,

    Tack så mycket för din positiva återkoppling.
    Bra att ditt ärende blev uppklarat.

    Jag kan bekräfta att om företaget riktar sin verksamhet till svenska konsumenter så tillämpas svensk rätt.

    Vänliga hälsningar

    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej jag blev lika lurad fast av robot@CandyOnClick.com och man kan säga opp genom o kontakta supporten på mailto:support@CandyOnClick.com men kan inte komma åt o skriva på sidan och vill inte logga in på deras sida för man vet inte vad som händer då, vad gör jag? kan jag spärra mitt kort så dem inte kan dra några pengar?

    Vänliga hälsningar Lisbeth

    Lisbeth Bengtsson
  • Hej Lisbeth!
    Detta är som påpekats inget diskussionsforum och det är därför inte upp till mig att svara. Men mycket kort: Ja, du bör spärra ditt kort. Om du läser mina frågor och beskrivningar ovan och noga de svar jag fått av Jolanda samt tittar på "ångerrättsmallen" http://www.konsumenteuropa.se/sv/amnesomraden/e... bör du kunna lösa ditt problem.
    Vänliga hälsningar

    Lars
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.