Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Lurad och bedragen av crackdownon.com, fick inget SF bio presentkort, vad gör jag?

Hej,Jag blev lurad av crackdownon.com. Det var reklam på dailybeauty&health update angående SF fyller 100 år och jag gick på det här med ett biokort för 25 kronor. Jag lämnar då alla mina kortuppgifter samt adress och på så sätt får företag tillgång till dessa uppgifter och drar pengar från mitt bankkort. Sedan två dagar tillbaka blev jag av med 720 kronor.Jag är konsument vars bankkort debiteras för medlemskap eller abonnemang jag inte anser att jag har beställt.

Kommentarer

  • Hej Elena,

    Tack för din fråga.

    Konsument Europa känner till denna företeelse och vi har nämnt den på Facebook.
    SF Bio har polisanmält Facebook-bluffen och de har även varnat för den på sin webbplats.

    Om det inte fanns någon information om att erbjudandet skulle leda till ett abonnemang ska du kontakta företaget skriftligen och bestrida summan som de har dragit från ditt konto. Spara all dokumentation. Företaget har bevisbördan för att du har ingått ett abonnemangsavtal som ger dem rätt att dra pengar från ditt konto.

    Det kan också vara bra att skriva att du i andra hand vill utnyttja din ångerrätt, för det fall det skulle finnas ett abonnemangsavtal, och på så sätt begära återbetalning av företaget.
    Ångerfristen är som huvudregel 14 dagar men har man inte fått korrekt information om ångerrätten så förlängs ångerfristen med ett år.

    Företagets kontaktuppgifter hittar du i deras villkor.
    "In order to cancel your CrackDownOn.com membership, please call us at +44 120 283 5359 or email us at help@CrackDownOn.com."

    Om företaget inte betalar tillbaka pengarna kan du kontakta banken för att undersöka möjligheten till återbetalning genom kortreklamation. Läs mer om kortreklamation här.

    Vänliga hälsningar
    Jolanda Direktör, Konsument Europa
  • Hej! Av någon anledning har CrackDown dragit  720:- från mitt konto två månader i rad, .jag vet inte att jag har haft något med dom att göra, jag vet inte hur jag skall stoppa detta
    Kjell Nilsson
  • Hej Kjell,

    Tack för din kommentar.

    Du bör i första hand ta kontakt med företaget skriftligt. Har du inte ingått något avtal med företaget kan du kräva tillbaka dina pengar. Det är företaget som måste bevisa att ni har ingått ett avtal. 

    Som vi skriver ovan kan du, om företaget inte betalar tillbaka pengarna kan du kontakta banken för att undersöka möjligheten till återbetalning genom kortreklamation.

    Med vänliga hälsningar
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.