Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

LuxStyle är nu polisanmält, vad ska drabbade konsumenter göra?

Min dotter är en av de som drabbats. Luxstyle vägrar att acceptera att hon talar om att hon aldrig godkänt någon beställning och inte deras försäljningsvillkor. Luxstyle påstår att inga beställningar genomförs innan man klickat på att man godkänt beställningen och deras försäljningsvillkor. Men min dotter har inte godkänt något. När hon fick paketet trodde min dotter att det var ett varuprov och öppnade paketet och provade en salva. Hon har nu haft en mejlväxling med Luxstyle och upprepar att hon inte godkänt och beställt något. Hur ska hon hantera detta - när Luxstyle kommer att fortsätta att kräva henne på 776 kronor + inkassoavgifter etc. Hennes fall är exakt så som ni beskriver enligt nedan.
"I Sverige har över 200 konsumenter drabbats av det danska företaget Luxstyles säljmetoder. Ett internationellt samarbete har nu lett till att den danska konsumentombudsmannen polisanmäler Luxstyle.

Svenska konsumenter uppger att de kommit i kontakt med LuxStyles annonser på sociala medier och när de klickat sig vidare har de kommit in till en sida där LuxStyle begär konsumentens personuppgifter. Först efter att man fyllt i namn, adress, e-postadress och telefonnummer uppges priset.

Trots att konsumenten väljer att inte göra något köp eller väljer att avbryta sin beställning efter detta steg skickas ändå produkterna med tillhörande faktura.

LuxStyle är nu polisanmält"

Kurth Nimmersjö Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Kurth,

    Tack för ditt inlägg.

    Om hon har bestridit fakturan så är det viktigt att hon även
    bestrider inkassokravet, alltså att hon även där anger att hon inte anser att hon har beställd något. 

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
  • Tack för den synpunkten Karolin!

    Vad händer om min dotter också bestrider inkassokravet? Vad gör inkassobolaget och vad gör Luxstyle i så fall? Blir kronofogden inblandad?

    /Kurth Nimmersjö
    Kurth Nimmersjö
  • Hej Kurth,

    Om hon inte betalar till inkassoföretaget kan ärendet skickas vidare till Kronofogdemyndigheten.

    I så fall ska hon även bestrida till Kronofogdemyndigheten om hon håller fast vid att hon inte har beställd något.

    Om Luxstyle håller fast vid att hon har beställd och att hon måste betala måste de gå vidare till domstol för att få ett verkställbart beslut. Domstolen avgör i så fall om hon är betalningsskyldig eller ej.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
  • Tack för detta klarläggande!

    Följdfråga.
    Luxstyle är ju polisanmält och det finns väldigt många som upplevt samma sak som min dotter - att varor och faktura skickas utan att beställning gjorts. Vet ni hur Luxstyle gör i ett sådant här fall - driver de frågan till domstol? Hur kan de i så fall göra det efter polisanmälan och alla klagomål?


    Kurth Nimmersjö
  • Hej Kurth,

    I dagsläget vet vi inte mer än att Luxstyle har gått vidare till Kronofogdemyndigheten med några av deras obetalda fakturor.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
  • En sista fråga Karolin

    Hoppas ni vill ge mig ett råd. Vilket alternativ ska min dotter välja?

    a) betala 776 kronor?

    b) fortsätta med sanningen (som hon upplevt det hela). Vägra betala med hänvisning till att ingen beställning gjorts - och riskera åtal?
    Kurth Nimmersjö
  • Hej Kurth,

    Vi kan inte bestämma vilket alternativ din dotter ska välja. Hon får själv avgöra hur hon vill gå vidare.

    Med vänlig hälsning
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
  • Hej Karolin!

    Jag bad om ett gott råd.

    Men jag tolkar ditt svar på följande sätt. Ni har inga underlag, fakta som i princip skulle göra det riskfritt för min dotter att fortsätta vägra betalning.

    Därför kan jag tycka att det säkraste  är att betala 776 kronor. Trots att
    Kurth Nimmersjöoc
  • Hej Karolin!

    Jag bad om ett gott råd. 

    Men jag tolkar ditt svar på följande sätt. Ni har inga underlag, fakta som i princip skulle göra det riskfritt för min dotter att fortsätta vägra betalning.

    Därför kan jag tycka att det säkraste är att betala 776 kronor. Trots att Luxstyle uppenbart bedriver brottslig verksamhet.

    Men av ert svar att döma - finns inga klara och entydiga bevis för detta.

    Tack för alla synpunkter Karolin.
    Kurth Nimmersjö
  • Hej Kurth Nimmersjö,

    Dessvärre är det konsumenten själv som måste samla bevisning i ärendet. Det är företaget som har bevisbördan för det avtal som de påstår att konsumenten ingått. Dock kan det i en domstolsprocess behövas motbevisning i vissa fall.

    Vi har tyvärr inte mer information än att Luxstyle är polisanmält av Danmarks konsumentombudsman och har tyvärr inte tillgång till deras bevisning.

    Med vänlig hälsning,


    Simon
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.