Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Jag har fått pasta från Italien som jag inte har beställd, hur gör jag?

Såg på den här sidan en tråd som exakt beskrev samtalet jag fick lördagen 29/4. En "försäljare" som inte uppgav namn på något företag ringde upp och ställde frågor om min kunskap om italiensk mat, då han påstod att de skulle lansera italienska rätter i Sverige. Dum som jag var sa jag inte direkt nej utan att det kanske var intressesant. Han ville skicka mat hem till mig och sa att en kollega skulle höra av sig två dagar senare för att bestämma detaljerna. Någon ringde också på måndagen efter, även då från italienskt nummer, men jag svarade inte. Korkat nog hade jag uppgett min adress (om än inte kontouppgifter etc) och igår fick jag besked från DHL att ett paket är på väg till mitt lokala uthämtningsställe. Blev upplyst av KO om ångerrätten som alltid gäller men fick tipset att kontakta er då speciella regler kunde gälla för Italien. Är rådvill hur jag ska göra med paketet jag inte vill ha från "företaget" som troligtvis inte finns.

Vänliga hälsningar /Kristoffer
Kristoffer Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Kristoffer,

    Tack för ditt inlägg.

    Om du har fått en obeställd vara ska du i första hand kontakta företaget skriftligt där du meddelar att du inte har beställd och att du inte tänker betala något. Kolla efter kontaktuppgifter på paketet, du kan även öppna det för att se om det ligger mer information i paketet om företagets kontaktinformation inte står på det.

    Be även företaget att skicka dig en returfraktsedel så att du kan skicka tillbaka paketet.

    Konsument Europa har gjort en checklista på vad du ska tänka på om du har fått en obeställd vara.

    När det gäller din ångerrätt så har du 14 dagar ångerrätt, det finns inget undantag för Italien. Du kan läsa mer om ångerrätt inom EU på vår webbsida.

    Med vänliga hälsningar
    Karolin Juridisk rådgivare Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.