Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Vem ansvarar för repa på hyrbil?

Hej,

Hyrt bil via Hertz och fick dagen efter åtlämnandet ett mail om att det uppstått en skada på bilen, en repa och att jag ska fylla i en skadeanmälan och sedan betala självrisken på 5000 kronor. Skadan har inte uppstått när jag använt bilen. Vad kan jag göra?
Jag hyrde den från fredag 16.00 till söndag 22.00 och återlämnandet sker genom att nyckeln lägg i brevinkastet så ingen besiktning görs tillsammans. Kontollen av bilen utfördes vid kl. 10 följande dag.
Tacksam för hjälp, känns så himla orättvist. Jag körde dessutom bara med bilen mellan kl.12-19 på söndagen, resterande tid stod den parkerad på företagets parkering, vilket enligt uthyraren gick alldeles utmärkt. Eftersom kontoret inte är öppet på helger så måste hyran ske över hela helgen och nyckeln hämtas på fredagen.

Med vänlig hälsning,
Linda

Kommentarer

  • Hej Linda,

    Tack för din fråga.

    Vid hyra av bil ska konsumenten återlämna bilen i det skick som bilen var vid utlämningen. Anledningen till att besiktning sker innan och efter är för att konstatera om det uppkommit skador under hyresperioden. Om du inte fått möjligheten att närvara vid besiktningen måste Hertz bevisa att skadan uppkom när du hyrde bilen och att det inte skett efter återlämnandet av bilen.

    Du bör således reklamera direkt till Hertz. Om företaget inte accepterar din reklamation kan du vända dig till ECRCS för att få ärendet prövat.

    Med vänlig hälsning,
    Simon
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.