Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Se upp med piratkopior på nätet

I takt med att alltfler handlar på nätet, ökar också risken att handla från webbshopar som säljer piratkopior. Idag är piratkopior inte enbart begränsade till lyxprodukter, utan förekommer som läkemedel, smink, leksaker, skor, bildelar eller tillbehör till mobiltelefoner.
I jakten på den mest prisvärda produkten är det lätt att förblindas av de låga priserna och inte undersöka om produkten man hittat på nätet verkligen är den äkta varan eller en kopia. Oftast vet inte konsumenterna om riskerna de utsätter sig själv och sina familjemedlemmar för när de köper och använder förfalskade produkter.

Konsument Europa får ofta in förfrågningar och klagomål från konsumenter som medvetet eller omedvetet köpt en piratkopia på nätet eller fått sin vara stoppad i tullen. Många gånger är produkten köpt utanför EU, vilket begränsar Konsument Europas möjlighet att hjälpa konsumenterna. Men om varan du köpt råkar visa sig vara en piratkopia finns det några saker du kan göra för att försöka få dina pengar tillbaka.
  • Kontakta säljaren skriftligt. Förklara att du inte vill ha en ersättningsprodukt utan pengarna tillbaka.
  • Har du betalat med bankkort? Kontakta din bank eller kortutgivare för att undersöka möjligheten att göra en kortreklamation.
  • Kräver rättighetsinnehavaren av produkten dig på pengar? Skicka en skriftlig förklaring att du köpte produkten i god tro för personligt bruk och bestrid kravet.
Läs mer: 10 tips – så känner du igen piratkopian på nätet

Vänliga hälsningar
Konsument Europa Rapportera olämpligt innehåll
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.