Kommentaren du söker har flyttats till en ny diskussion, eller är borttagen.

Semestercertifikat Enduria Travel, har vi ångerrätt?

Vi har den 5/1 2017 skrivit på ett avtal med Enduria Travel gällande semestercertifikat. Vi fick betala en handpenning på 20% på plats och resterande ska vara betalt inom en vecka. Efteråt har vi nu läst mycket negativa saker om detta bolag. Vi vill nu häva avtalet, i avtalet står det att vi har 14 dagars ångerrätt. Men det står också att bolaget kan komma att behålla 20% av beloppet.
Har dom verkligen rätt till det när jag har 14 dagars ångerrätt. Vi har inte aktiverat certifikaten eller gjort någon bokning ännu. Det går ju inte heller att göra detta innan full betalning är gjord.
Hittade också i avtalet nu under kundinformation under rubriken utgångsdatum att det inte är något timeshare koncept vi köpt, det vara klurigt av dom att lägga in den texten där.
Har vi nu någon möjlighet/rättighet att häva detta avtal och få våran handpenning tillbaka?

Ann-Christin Nygren Rapportera olämpligt innehåll

Kommentarer

  • Hej Ann-Christin,

    Om avtalet omfattas av EU:s timesharedirektiv har ni 14 dagars ångerrätt enligt lag, och då har företaget inte rätt att behålla 20 procent av beloppet.

    I lagtexten (se länken ovan) gör man skillnad på två olika typer av avtal, tidsdelat boende och långfristig semesterprodukt. Båda typerna omfattas av samma regler och har i princip samma skydd för konsumenterna.

    Definitionen av tidsdelat boende är följande: "ett avtal som löper på mer än ett år och mot ersättning ger konsumenten nyttjanderätt till ett eller flera övernattningsboenden under mer än en tidsperiod."

    Definitionen av långfristig semesterprodukt är: "ett avtal som löper på mer än ett år och mot ersättning huvudsakligen ger konsumenten rätt till boenderabatter eller liknande boendeförmåner, antingen fristående från eller i samband med resor eller andra tjänster".

    Mer information finns på vår webbplats: Olika typer av semesterboenden

    Vill ni att vi på Konsument Europa tittar på avtalet kan ni skicka in er dokumentation tillsammans med en ärendebeskrivning till oss på Konsument Europa. Ni får gärna använda vår klagoblankett.

    Med vänlig hälsning,

    Fanny Juridisk rådgivare, Konsument Europa
  • Kan jag scanna avtalet och maila det till er?

    Med vänlig hälsning

    Anki

    Ann-Christin Nygren
  • Hej Anki,

    Ja, det går bra. Vår e-postadress är info@konsumenteuropa.se.

    Med vänlig hälsning,

    Fanny Juridisk rådgivare, Konsument Europa
Inlägget är stängt för ytterligare kommentarer.